אז כבר בחרת נישה ובנית אתר ועכשיו הגיע הזמן להתחיל ליצור תוכן!

השאלה היא, על מה?

שאלה מצוינת, כי לנושאים שאנחנו כותבים עליהם יש חשיבות ענקית בבניית קהל אוהד לאתר שלנו ובהגדלת כמות הכניסות לאתר.

בדיוק בגלל זה היום אני הולך ללמד אותך איך לבחור את נושאי הכתיבה שימשכו לאתר שלך אלפי גולשים כל חודש.

נתחיל!

כבר בחרתי נישה, למה פשוט לא לכתוב על מה שבא לי?

במידה וכבר בחרת נישה, אז כן, אפשר פשוט לכתוב על מה שבא לך. (אם לא בחרת נישה אני ממליץ לקרוא את המדריך הזה בבלוג)

העניין הוא:

לא כל פוסט בנושא שבא לך בהכרח יביא הכי הרבה גולשים לאתר.

וזה בסדר, אם המטרה של הבלוג שלך היא פשוט לשתף, לכתוב על היום יום שלך וכו', אז אין בעיה לכתוב על כל נושא שעולה לך בראש.

אני כותב את הפוסט הזה לאנשים שרוצים להגדיל את כמות הכניסות לאתר ולמשוך אליהם יותר גולשים מתאימים מה שלבסוף יצור מקסימום רווחים.

עם המטרה הזאת בראש, ניגש לעניינים:

הערה: לא צריך הרבה תוכן, צריך תוכן איכותי ממוקד

יש דעה רווחת היום אצל הרבה בלוגרים וכותבי תוכן שצריך ליצור ערימות של תוכן כדי למשוך גולשים לאתר.

אז נכון, סביר להניח שאם ניצור המון תוכן יגיעו אלינו יותר גולשים, אבל זאת לא בהכרח הגישה הכי יעילה.

להפך, בהמון מקרים הגישה הזאת דווקא פוגעת בביצועי התוכן ולא מקדמת אותו.

אז מה כן נכון לעשות?

ליצור תוכן איכותי וממוקד סביב נושאים מרכזיים בנישה שלך.

(נושאים מרכזיים = נושאים חמים)

תוכן כזה לא רק יבטיח לנו כמות מקסימלית של גולשים אלא גם מקסימום התעניינות ומשיכה מצד הקורא.

וכמובן בעניין ה"ליצור ערימות של תוכן", רק כאשר התוכן בא בצורה הזאת: כל המרבה בתוכן איכותי, הרי זה משובח.

[Tweet "כל המרבה בתוכן איכותי, הרי זה משובח."]

נשאלת השאלה, איך מוצאים "נושאים מרכזיים בנישה שלי"?

בדיוק ככה:

מציאת נושאים מרכזיים בנישה שלך

בכל נישה יש מספר נושאים מרכזיים עליהם רוב הקהל באותה הנישה מחפש מידע. והמטרה שלנו היא לספק לקהל בדיוק את המידע שהוא מחפש.

כדי לספק את המידע הזה, קודם כל נצטרך למצוא את אותם נושאים מרכזיים.

עכשיו, כמובן שבנישות מסוימות יכולים להיות הרבה נושאים שיחשבו "מרכזיים", תלוי כמה הנישה רחבה. אז אני מציע שנסמוך על עצמנו פה שנוכל לסווג את הנושאים למה יותר מרכזי ומה פחות.

1. השיטה הפשוטה – "תכירו את הקהל שלכם"

לא סתם הגדרנו מי הם קהל היעד שלנו בשלב השלישי בבחירת הנישה. לפעמים לא חייב לעשות מחקר כדי לדעת את הנושאים המרכזיים בנישה שבחרנו, מספיק פשוט להכיר את הקהל שלנו ברמה סבירה.

לדוגמה:

אני נמצא בנישה של "שיווק ועסקים באינטרנט" אז אני יודע שכמה מהנושאים המרכזיים בנישה שלי הם: בניית אתר, קידום האתר ומחקר מילות מפתח. כל אחד מאלו רחב מספיק שאני יכול לכתוב פוסט של 3000 מילים ויותר עליו. ואפילו אפשר לראות שעל בניית אתר כבר כתבתי.

עוד דוגמה: אם הייתי בוחר בנישה של "ספורט ואימונים" אז אני יודע שכמה מהנושאים המרכזיים בנישה שלי הם: אימוני כוח, גמישות ואירובי שגם על כל אחד מהם אפשר לכתוב פוסט ענק ומפורט.

כדי לחדד את התהליך נשאל את השאלות הבאות:

  1. אם הייתי מחלק את הנישה שלי לתתי הנושאים הכי פופולריים בנישה מה הם היו?
  2. מהם הבעיות העיקריות של הקהל שלי? לאילו בעיות הוא מחפש פתרון?
  3. על אילו נושאים הקהל שלי הכי רוצה לדעת?
  4. אחד ענק: איפה הקהל שלך "מבלה באינטרנט", פורומים? מדיה חברתית? בלוגים? נחפש שם.

2. חפשו מילות מפתח פופולריות

חיפוש מילות מפתח בנישה שלנו יכולה לתת לנו המון רעיונות ומידע על נושאים פופולריים שנוכל לכתוב עליהם.

ולמי שעדיין לא יודע, "מילות מפתח" = צירופי מילים שקשורים לנישה שלנו.

לדוגמה, שנרצה לחפש מידע על הנישה "גלישת גלים", נכנס לגוגל, ונכניס לחיפוש מילות מפתח כמו "גלישת גלים", "איך גולשים", "ציוד לגלישת גלים", ונחפש.

אז איך בעצם מוצאים נושאים בנישה שלנו בעזרת מילות מפתח? בעזרת הכלי הבא נבין בדיוק איך:

Ubersuggest

הכלי Ubersuggest בעצם נותן לנו לחפש מילות מפתח ועל בסיס הצירופים שהזנו הוא מציג לנו המון רעיונות למילות מפתח אחרות.

בואו נראה איך זה עובד:

נכנס לדף של הכלי בקישור הבא, נקליד את מילות המפתח שלנו (צירופים הקשורים לנישה שלנו) או אפילו את הנישה עצמה. לאחר מכן נבחר בארץ ישראל ובשפה העברית, ונחפש. אני בחרתי לדוגמה ב"אילוף כלבים":

נושאים לתוכן שלך

מעבר לזה שנוכל לראות כמה אנשים בארץ חיפשו את המילה הזאת החודש בגוגל (1900), נוכל גם לקבל המון הצעות למילות מפתח קשורות על ידי לחיצה על "Keyword Ideas":

נבחר ב"Related" והנה מולך עומדת רשימה גדולה של מילות מפתח שהם בעצם רעיונות לנושאים מרכזיים בנישה שלך:

החלק הכי טוב הוא שאפשר לראות את כמות החיפושים ולדעת אפילו עד כמה הנושא פופולרי. אני מציע לשחק עם מילות המפתח ב Ubersuggest ולנצל אותו כמה שיותר כי כרגע הכלי בחינם בלי הגבלה.

3. עשו שימוש נכון בגוגל – החבר שכולם אוהבים

עם מליארדי נתונים על כל האנשים בעולם זה בלתי אפשרי (ואפילו גובל בזלזול והסטה) לא להתייחס לגוגל כמקור מידע שימושי על הקהל שלנו. ועם זאת, עדיין הפעם לא נעשה בו שימוש ב"דרך הלגיטימית".

אז איך כן נשתמש בו?

דרך 1: שימוש בהצעות חיפוש

כמו שרובכם מכירים את גוגל הוא אף פעם לא נשאר אדיש ותמיד ממהר להציע לנו צירופים לחיפוש עוד לפני שהספקנו לכתוב את מה שרצינו.

איך נעשה בזה שימוש? פשוט!

ניגש לגוגל ונכניס את הנישה שלנו או כל צירוף מילים שקשור אליה לחיפוש. נחכה שניה או שתיים והופ, יש לנו רשימה של נושאים שאנשים מחפשים:

  • כלבים לאימוץ
  • כלבים גדולים
  • כלבים למכירה

כל אלו רק חלק קטן מהנושאים שאפשר להוציא משם. אני ממליץ לשחק עם זה הרבה, להשתמש ביותר ממילה אחת ולנסות לאסוף עוד נושאים.

דרך 2: להשתמש בקו תחתון ("_") לפני מילות החיפוש

כמו בדרך הראשונה נכניס את מילת החיפוש מהנישה שלנו לגוגל רק שהפעם נשים לפניה קו תחתון בצורה הבאה:

חשוב לציין שני דברים כדי שזה יעבוד:

  1. חייב לעבור לתחילת המילה בעזרת העכבר כי אחרת הקו התחתון לא באמת יהיה לפני המילה
  2. אם הגוגל שלנו באנגלית נשים עם העכבר את הקו התחתון בצד ההפוך

במידה וזה עבד נוכל לראות הצעות שונות מהדרך הראשונה, בהן מילת החיפוש שלנו מופיעה באמצע ולא רק בהתחלה.

והנה לנו עוד רעיונות לנושאים שהקהל שלנו מחפש.

דרך 3: מה, למה, איך, מתי, כמה, איפה

על ידי שימוש במילות שאלה נוכל להגיע להמון נושאים ושאלות שהקהל שלנו מחפש בגוגל, פשוט נכניס צירוף הקשור לנישה שלנו בגוגל ולפניו מילת שאלה. לדוגמה:

או בנישה הקשורה לאינטרנט:

והנה לנו עוד רשימת נושאים שמעניינים את הקהל שלנו.

דרך 4: שימוש ב keywordtool.io

keywordtool.io הוא כלי שעושה שימוש ב"מנגנון הצעות החיפוש" של גוגל (שהרגע התעסקנו איתו) והופך אותו לאוטומטי וטיפה יותר נוח לשימוש.

ככה נעבוד איתו:

נכנס לאתר keywordtool.io, נקליד מילת חיפוש מהנישה שלנו, נבחר בשפה העברית ונחפש:

נוכל לראות לפנינו הצעות חיפוש (רעיונות לנושאים) שחלקם גם ראינו מקודם כבר בשיטה הראשונה:

כמו כן נבחר בלשונית ה"שאלות" כדי שהכלי יציג לנו שאלות שאנשים מחפשים בגוגל עבור הביטוי שבחרנו:

ומיד נראה מגוון של שאלות שיכולות לשמש לנו כרעיונות לנושאים:

למרות שזה נראה כאילו הכלי מציג לנו בדיוק את אותן תוצאות מדרכים 1 ו 3 שפירטתי למעלה, אני עדיין ממליץ לשלב בין השימוש בכלי לבין שלושת הדרכים האחרות (ידניות) כדי לקבל ניצול מקסימלי של מידע.

4. בצעו חיפוש חכם באמזון

אמזון היא לא רק חנות מצוינת אלא גם פלטפורמה ענקית למציאת נושאים לתוכן (כן כן, בדרך מאוד יצירתית שמביאה תוצאות מדהימות).

חשוב לציין פה (וזה תקף לכל השיטות שאני מביא במאמר), שאמזון הוא אתר באנגלית אבל זה לא אומר שאי אפשר למצוא נושאים לכתיבה לאתר נישה בעברית. השפה של האתר לא משנה, כי הקהל נשאר אותו סוג קהל והנישה היא אותה נישה גם בעברית וגם באנגלית. לכן זה לא משנה השפה של האתר שלכם כשאתם עושים שימוש בשיטות שאני מביא פה.

אז איך נשתמש באמזון כדי למצוא נושאים מרכזיים?

בדיוק ככה:

נכנס לאמזון ונבחר תחת "Departments" במחלקת הספרים – "Books":

ניגש לקטגוריות בצד שמאל ונחפש קטגוריה ראשית שקשורה בנישה שלנו, לדוגמא אם הנישה שלי היא כושר אני אבחר בקטגוריה "Health, Fitness & Dieting" כמו בתמונה הבאה:

במידה ואין קטגוריה מתאימה אפשר גם לרשום בחיפוש למעלה את הנישה שלנו או צירוף מילים כללי שקשור בנישה. ולהמשיך בשלבים.

לאחר מכן ניגש שוב לתפריט בצד שמאל ונראה שנוצרו לנו תחת הקטגוריה שבחרנו עוד תתי קטגוריות:

נושאים אלו לבד לפעמים מספיקים כנושאים מרכזיים אבל לפעמים הם רחבים מידי אז פשוט נבחר בעוד תת קטגוריה למשל "Diets & Weight Loss" ועכשיו נוכל לראות שוב בצד שמאל קטגוריות מעולות כמו:

  • Low Carb
  • Low Fat
  • Paleo
  • Atkins Diet

ועוד המון נושאים מרכזיים.

עוד כיוון מעולה לשיטה זו הוא לחפש בדף של הקטגוריה את ה Best Sellers – הספרים הכי פופולריים באותה קטגוריה שבחרנו. נבחר אחד רלוונטי, נכנס לדף שלו ונבחר בגרסת ה Kindle:

לאחר מכן תופיע לפעמים אפשרות ללחוץ "Look inside", נלחץ עליה:

לאחר מכן זה ייתן לנו לקרוא את העמודים הראשונים של הספר, ניגש לתוכן העניינים… והופה! רשימה ענקית של נושאים טובים:

כמובן שלא כל אלה יכנסו בפוסט אחד, על כל אחד מאלו לבד אפשר לכתוב פוסט איכותי וממוקד.

5. תחפרו באתרי שאלות ותשובות

מי מאיתנו לא חיפש אי פעם משהו בגוגל והגיע לאתר שאלות ותשובות שבו אדם אחר שאל בדיוק את אותה השאלה?

אז ככה:

אתרי שאלות ותשובות מציעים למבקרים בהם אפשרות לשאול שאלות בנושאים שונים ולקבל תשובות מחברי האתר.

איך זה שימושי לנו?

אם נחפש באתרים אלו שאלות בנושאים הקשורים בנישה שלנו, נוכל ללמוד מה הנושאים עליהם הקהל שלנו שואל, באילו הוא מתעניין, ומהן הבעיות העיקריות שלו (כדי שניתן עליהם מענה… דה).

קיימים הרבה אתרי שאלות ותשובות ברחבי האינטרנט, אני ארחיב על שניים מהם:

סטיפס

סטיפס הוא אתר השאלות והתשובות הכי גדול בישראל עם ממוצע כניסות של יותר מ1,000,000 מבקרים בחודש. אז בואו נראה איך משתמשים בו לצורך שלנו:

נכנס לאתר סטיפס, נפתח את התפריט בצד ימין למעלה ונבחר ב"חיפוש":

נחפש על הנישה שלנו או על נושא מתוך הנישה ונקבל המון שאלות על המילה שחיפשנו. אני חיפשתי "כלבים":

כמו שאפשר לראות המון שאלות, בעיות, תהיות וכו', ענק לא?

אחת האופציות שאני אוהב בסטיפס זאת האפשרות לראות את השאלות החמות בכל שבוע או חודש:

חשוב לי לציין שלפעמים יש יותר מידע שימושי בשאלות החדשות דווקא ולא ב"חמות" אז כדי לעבור על הכל.

וזהו, נבין על מה הקהל שלנו שואל הכי הרבה, וככה נוכל לדעת מהם הנושאים המרכזיים בתחום.

Quora

קוורה הוא אתר השאלות והתשובות הכי גדול בעולם כיום. ואם חשבתם שמליון גולשים כל חודש בסטיפס זה "הרבה"…

אז תחשבו שוב!

כי בקוורה לעומת זאת מבקרים יותר מ600,000,000 גולשים כל חודש (כן קראתם נכון).

אז בלי הרבה דיבורים בואו נראה איך אפשר לנצל את זה לטובתנו:

נכנס לאתר קוורה ונתחבר עם חשבון הגוגל או הפייסבוק שלנו:

לאחר ההתחברות נכניס לסרגל החיפוש מילת מפתח בנישה שלנו (באנגלית):

נחפש וקוורה תציג לנו את כל השאלות הכי פופולריות על הנושא הזה:

וזה לא הכל.

ברגע שנלחץ על שאלה, מלבד כל המידע העצום שאפשר לקבל רק מלקרוא את התוכן של התשובות, נשים לב שבסרגל הצדדי בצד ימין יופיעו לנו עוד רשימה של נושאים אחרים קשורים:

וזאת כבר רמה אחרת, מה שנשאר זה רק לאסוף ולמיין!

6. רגלו אחרי אתרים דומים

הרעיון פה הוא לחפש אתרים דומים בנישה שלנו, לבדוק אילו נושאים ואיזה פוסטים עובדים להם הכי טוב, ולהתחרות מולם.

שימו לב שרשמתי להתחרות, לא להעתיק!

למה?

קודם כל בחיים לא לעתיק תוכן מילה במילה – "העתק הדבק" מאתר אחר. לא רק שזה זכויות יוצרים אלא גם האתר שלכם יקבל "עונש" מגוגל כאשר נרצה לקדם אותו בתוצאות החיפוש בעתיד.

דבר שני, גם "לשכתב" את התוכן זה גרוע, כי האתרים שניקח מהם רעיונות כבר מספיק פופולריים ומדורגים גבוה מאיתנו. מהסיבה הזאת לא נוכל להתחרות מולם עם אותו תוכן, חייב להביא משהו חדש.

משהו חדש?

כן! אין מה לדאוג, אני לא מתכוון להמציא את אמריקה. יש נושאים שהמידע בהם פשוט אותו דבר אין מה לעשות.

הכוונה שלי במשהו חדש היא לייצר מה שנקרא "זוויות חדשות" – להוסיף את דעתנו, להוסיף עוד תוכן שלא הוזכר שם, להציג בצורה שונה, לשלב רעיונות מכמה אתרים וכן הלאה.

אז ניגש לפרקטיקה:

קודם כל אני ממליץ להתקין תוסף (תוכנה לגוגל כרום – הדפדפן שלנו) שנקרא SimilarWeb. המטרה של תוסף זה היא להראות לנו סטטיסטיקות על האתרים שאנחנו גולשים בהם וככה נוכל לראות כמה אתרים אלו פופולריים.

נכנס ללינק הבא ונלחץ על הוספה לכרום:

לאחר מכן נחכה ונלחץ שוב על הכפתור הלבן שיופיע לנו כדי לתת אישור. ואז נוכל לראות שSimilarWeb נוסף בסרגל הכלים שלנו בדפדפן למעלה:

עכשיו בכל אתר שנבקר ונלחץ על האייקון הזה נקבל נתונים על האתר (כמות מבקרים וכו') ונוכל לדעת כמה הוא פופולרי. יש אתרים שאין עליהם מידע ובדרך כלל הם לא כל כך גדולים גם.

לדוגמה, אם אני באתר סטיפס ואלחץ על האייקון זה מה שאראה:

אחלה! אנחנו מוכנים, אז לפני שנתחיל אני אציין שיש שתי גישות לשיטה פה, אחת בשימוש בשפה האנגלית והשניה בשפה העברית (פחות מדויקת ויעילה מהראשונה). כמובן שמומלץ להשתמש בשיטה באנגלית גם לאתרים ישראלים, כי שוב, השפה לא משנה כשחוקרים על נושאים.

גישה הראשונה:

נכנס לגוגל ונחפש את הנישה שלנו בצורה הבאה:

  • "Best [Our Niche] Blogs"
  • " Top [Our Niche] Blogs"

לדוגמה, אם הנישה שלנו היא כושר גופני – "Fitness" נחפש: Best Fitness Blogs ונקבל:

אפשר לראות המון תוצאות של אתרים המכילים בתוכם רשימות של אתרי הכושר הטובים בעולם. נכנס לאחד האתרים ונראה בדרך כלל משהו כזה:

נתחיל לעיין באתרים ברשימה וניקח רעיונות מפוסטים מוצלחים ואיכותיים שלהם. אחד הדברים הטובים ביותר בשיטה הזאת הוא למצוא אתרים שרושמים לך מה הפוסטים הכי פופולריים בבלוג שלהם, לדוגמה NerdFitness:

כשאתר כמו NerdFitness עם יותר ממליון קוראים בחודש אומר לך שאלו הנושאים הפופולריים אצלו, אלו נושאים מרכזיים בדוקים!

רק כדי להדגיש שוב את העניין שזה לא משנה מחקר בעברית או אנגלית: למשל אם האתר שלי עוסק בכושר והוא ישראלי אז עדיין הייתי עושה את המחקר באנגלית ואז הייתי מבין שPaleo Diet זה נושא פופולרי בנישה (לפי NerdFitness) ופשוט כותב פוסט בסגנון: "פליאו – המדריך המלא למתחילים".

גישה שניה:

אני לא ארחיב על הגישה השניה יותר מידי כי היא דיי זהה לראשונה רק שהפעם נחפש מונחים שקשורים לנישה שלנו בעברית. אמרתי שהיא פחות יעילה כי בישראל לא נמצא הרבה בלוגים על כל נושא ובטח שלא בסדר גודל של חו"ל לכן יהיה טיפה יותר קשה להוכיח אם הפוסטים באתרים אלו מוכחים כמוצלחים.

הערה: נרצה לחפש בגוגל בלי הפורמט של הגישה הראשונה כי אם נחפש "אתרי הכושר הטובים ביותר" בקושי נקבל תוצאות. אז פשוט נחפש "איך להתאמן" או כל צירוף אחר שקשור, נחפש אתרים פופולריים ו"נלווה" מהם רעיונות.

7. נצלו את באזסומו (אז מה אם הוא קצת כבד)

BuzzSumo הוא כלי המראה את התוכן הכי ויראלי – התוכן הכי פופולרי ברשתות החברתיות בטווחי זמן שנבחר. הכלי הוא מפלצת במיוחד לאנשים המתכוונים לבנות בסיס עוקבים גדול ברשתות חברתיות, אבל בגדול יכול להיות שימושי לכל אתר.

אנחנו נשתמש בו ככה:

נכנס לבאזסומו, נכניס מילת מפתח מאוד רחבה בנישה שלנו ונחפש, לצורך הדוגמה אני בחרתי "דיאטה":

לאחר מכן באזסומו יציג לנו את כל התוכן הכי ויראלי מהזמן האחרון שנבחר:

מספיק להסתכל על הכותרות של התכנים ולקבל נושאים מרכזיים לכתיבה אבל גם מומלץ לבקר בתוך התוכן עצמו אם זאת כתבה, סרטון או סתם פוסט בבלוג.

וככה נקבל תוכן שגם יהיה טוב לקהל שלנו וגם ירוץ ברשתות החברתיות! מדהים לא?

הערה: שוב, בגלל חוסר המידע בכלים כאלו על אתרים בישראל, אם נחפש באנגלית נקבל תוצאות יותר איכותיות ומדויקות אז מומלץ גם לחפש בשתי השפות.

עכשיו זה התור שלכם

עכשיו הייתי רוצה לשמוע ממכם:

איזו אחת מהשיטות למציאת נושאים לתוכן הכי אהבתם?

או…

באיזו שיטה אתם משתמשים למצוא נושאים לתוכן שלכם?

בכל מקרה, תגיבו למטה עכשיו וספרו לי.

שריאל מזוז

About שריאל מזוז

Leave a Reply